Safer Internet Day

Safer Internet Day-Biztonságos Internet Napja

Eladók átverése az online piactereken

Az egymás közötti adásvételt egyszerűen és ingyenesen lehetővé tévő internetes felületek, azaz online piacterek egyre több csalót vonzanak. Pár éve még a vevők megkárosítása volt a jellemző, manapság azonban már az eladók is a visszaélések céltáblájává válhatnak. Az óvatlan eladót úgy verik át, hogy a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen
szokatlan, további teendőt várnak el.
Hogyan ismerheti fel az ilyen átveréseket?

Az eladó megkárosításának egyik leggyakoribb módjánál a vevő azzal hívja fel őt, hogy kifizette a meghirdetett terméket, ám arra kéri az eladót, hogy valamilyen távoli hozzáférést biztosító programot (például AnyDesk, TeamViewer) telepítsen a gépére vagy telefonjára annak érdekében, hogy „biztosítva legyen az átutalás fogadása”.

Az online piactereken alkalmazott csalások egy másik típusánál az eladó egy sms-t kap, amelyben arról tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, vagy a termék kiszállításához ajánl a „vevő” egy csomagküldő szolgálatot, ismert, jogszerűen működő cégek nevével visszaélve (pl.: Foxpost, DHL, DPD, MPL), és rájuk hivatkozva küld
adathalász linket tartalmazó üzenetet vagy e-mailt. Amikor az eladó gyanútlanul rákattint, akkor egy, a csalók által készített hamis weboldalon találja magát, ahol bankkártyaadatait kérik (amivel ezután a csalók vissza tudnak élni, például vásárolhatnak vele) vagy ki kell választania a számlavezető bankját, és arra kattintva megadni a saját banki belépési adatait. Utóbbi esetben az eladó érzékeny netbanki
belépési adatai kerülnek illetéktelen kezekbe. Mivel ez a hamis oldal a valódi banki oldalnak továbbítja az adatokat, az óvatlan ügyfél (eladó) megkapja az egyszer használható bejelentkezési kódot (pl. SMS-kódot), és azt is begépeli a hamis oldalon. Így a csalók bejutnak az ügyfél banki profiljába, és a számlán lévő pénzhez is hozzáférnek, amelyet azonnal elutalhatnak, ellophatnak.
Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?

Soha ne utaljon pénzt, ha Ön az eladó (mert például csomagküldéssel próbálhatják rászedni)!

Legyen tisztában azzal, hogy eladóként Ön pénzt csak fogad, nem küld.

Online piactereken vagy más, interneten keresztüli értékesítésnél az a legbiztonságosabb, ha a fizetést a bankszámlánkra kérjük a nevünk és bankszámlaszámunk (vagy másodlagos azonosítónk) megadásával.

Legyen éber! Ahhoz, hogy bankszámlájára pénzt utaljanak, Önnek nincs szüksége semmilyen programra, és netbanki profiljába se kell bejelentkeznie!

Soha ne adjon meg további bankszámlaadatokat, felhasználóifiók-azonosítókat, jelszavakat e-mailben, sms-ben vagy telefonon érkező kérésre!

Soha ne töltsön le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépére, mobiltelefonjára, főleg ne egy linkre kattintva!

A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleli, hogy csalás áldozatává vált, azonnal, késlekedés nélkül jelentse az esetet bankjánál, és tegyen feljelentést a rendőrségen!